Poczta nauczyieli Biblioteka szkolna
ul. Główna 63
76-251 Kobylnica
(0 59) 841 52 12

Rodzice


Home > Rodzice > Pedagog szkolny > Jak pomóc dziecku w pokonywaniu trudności szkolnych?

JAK POMÓC DZIECKU W POKONYWANIU TRUDNOŚCI SZKOLNYCH

Rodzicom zależy, by ich dzieci dobrze się uczyły, miały najlepsze oceny a na koniec roku szkolnego otrzymały świadectwo z wyróżnieniem i były powodem radości dla nich. Często jednak przychodzą rozczarowania i już u progu kariery szkolnej dziecko napotyka na trudności, których samo nie jest w stanie przezwyciężyć, które bez pomocy piętrzą się i nasilają.

Do elementów warunkujących powodzenie w nauce zaliczyć można:

Dobry stan zdrowia dziecka stanowi podstawowy warunek osiągania pozytywnych wyników w nauce.
Defekty zewnętrzne, jak zez, skrzywienie kręgosłupa, otyłość, zaburzenia manualne itp., utrudniają sprawne funkcjonowanie, wymagają dodatkowego wysiłku. Podobnie rzecz się ma w sytuacjach chorób somatycznych, takich jak choroby serca, anemia, stany zapalne, choroby hormonalne, które wywierają zdecydowanie niekorzystny wpływ na przebieg i wyniki nauki. Do problemów zdrowotnych często dołączają się zaburzenia emocjonalne wywołane napotykanymi trudnościami w nauce. Rozchwianie emocjonalne często jeszcze te trudności pogłębia. Należy pamiętać, że wszelkie wady fizyczne, a w szczególności wady wzroku i słuchu, jeśli nie są systematycznie leczone i odpowiednio korygowane – utrudniają uzyskiwanie dobrych wyników w nauce.

Dlatego też rodzice powinni:

Warunkiem powodzenia szkolnego jest harmonijny rozwój psychomotoryczny. Jak najwcześniej należy zadbać o rozwój psychiczny, umysłowy, społeczny i emocjonalny dziecka.

Jak najwcześniej rodzice muszą zatroszczyć się o prawidłowy, harmonijny, wszechstronny rozwój psychiczny dziecka, na zapewnieniu mu jak najlepszych warunków życia sprzyjających temu rozwojowi, na właściwym oddziaływaniu wychowawczym. Bardzo ważne jest to, by w okresie przedszkolnym każde dziecko obowiązkowo tą troską było przez rodziców otoczone. To właśnie w okresie przedszkolnym należy skorygować wszystkie wady, wyleczyć ewentualne schorzenia (w takim stopniu, w jakim jest to możliwe), bowiem im wcześniej podejmie się działania lecznicze, korygujące – tym bardziej są one skuteczne, wymagają mniejszego wysiłku i nakładu czasu.

Drugim bardzo ważnym zadaniem rodziców dziecka jest czuwanie nad jego prawidłowym rozwojem umysłowym i uczyć je „przy okazji”, bo w tym okresie właśnie tak dziecko się uczy. Na czym taka nauka polega?

Trzecim zadaniem jest troska o prawidłowy rozwój emocjonalno – społeczny. Należy unikać sytuacji, które mogą mieć ujemny wpływ na przeżycia uczuciowe dzieci, powodujące napięcia czy doznania lękowe i nie chodzi tu o wychowanie cieplarniane, lecz o chronienie dziecka przed sytuacjami, które są dla niego jeszcze zbyt trudne. Tuż przed pójściem dziecka do szkoły i w trakcie uczęszczania do niej rodzice powinni:

Na powodzenie szkolne dziecka duży wpływ mają jego zainteresowania.
Związek zainteresowań   z nauką szkolną jest wielostronny. Z jednej strony – pod wpływem nauki budzą się u dzieci nowe zainteresowania jak również utrwalają się i rozwijają zainteresowania już istniejące. Nauczanie więc opiera się na zainteresowaniach dzieci a równocześnie je kształci. Istotne jest, aby zainteresowania mogły się rozwijać, a sprzyjać temu powinna atmosfera nie tylko w szkole ale również w domu.

Kolejnym istotnym czynnikiem warunkującym powodzenie w nauce dziecka jest atmosfera panująca w rodzinie.
Dziecko, w którego domu panuje przykra, konfliktowa, pełna napięcia atmosfera, któremu rodzina nie zapewnia poczucia bezpieczeństwa, ma duże trudności w osiąganiu pozytywnych wyników w nauce. Dzieje się tak dlatego, ponieważ nie jest ono w stanie skupić uwagi na lekcjach, a cała jego energia jest skierowana na przeżycia związane z sytuacją w domu. Spokój i dobrą atmosferę w rodzinie zakłócają:

Dziecko dobrze czuje się w rodzinie, w której panuje spokój, ono samo czuje się w domu potrzebne i kochane, jest traktowane życzliwie, poważnie i konsekwentnie; wie, że rodzice zawsze znajdą czas, aby je wysłuchać.

Niewątpliwe znaczenie dla sukcesów szkolnych dziecka ma również organizacja codziennych zajęć dziecka, w tym przygotowanie zadań domowych.

Nad rozkładem zajęć dziecka młodszego powinni czuwać rodzice. Wówczas dziecko, gdy będzie starsze, ma już wytworzone odpowiednie przyzwyczajenia i obowiązki. Ów rozkład uzależniony jest od indywidualnych właściwości dziecka. Jednak na niektóre sprawy należy zwrócić szczególną uwagę, a mianowicie:

Ważnym elementem codziennego życia dziecka są zadania domowe.
Proces nauczania nie ogranicza się jedynie do zajęć szkolnych. Uczeń poznaje rzeczywistość także poza szkołą. Jego pozaszkolna aktywność może kształtować właściwy stosunek do nauki, do pracy nad własnym rozwojem. Nauka domowa stanowi etap przygotowawczy do samokształcenia. Dzięki nauce domowej uczeń:

Dziecko powinno mieć zapewnione odpowiednie warunki do odrabiania zadań:

Jak pomagać dziecku przy odrabianiu zadań? Przede wszystkim należy pamiętać, by:

Pomagajmy jedynie:

Pomoc ta nie powinna sprowadzać się do wyręczania dziecka, gdyż doświadczony nauczyciel bez większego trudu rozpozna prace niesamodzielne. Prace domowe odrabiane przez rodziców lub rodzeństwo, łatwo zidentyfikować po stylu, doborze wyrazów, układzie treści, metodzie rozwiązania itp. Wyręczanie dzieci podczas odrabiania prac domowych przynosi zgubne skutki, bowiem dziecko uczy się nieuczciwości, często domagając się od nauczyciela nagrody w postaci wysokiej oceny za pracę wykonaną przez innych. Rodzice są świadomi nieuczciwości takiego postępowania, które pozwala dziecku zbierać laury za prace wykonane cudzymi rękami i przyzwyczaja je do unikania większego wysiłku. Czasami dziecku wystarczy obecność kogoś bliskiego podczas odrabiania lekcji. Czuje się ono pewniej i bezpieczniej, gdy wie, że ktoś wyjaśni mu to, czego nie rozumie, w razie problemów podpowie co należy zrobić lub zada dodatkowe ćwiczenia ułatwiające wykonanie zadania, przepyta, a na koniec skontroluje wyniki uczenia się.

Reasumując można stwierdzić, że aby pomyślnie przebiegała nauka dziecka i aby uniknęło ono lub pokonało pojawiające się trudności w szkole przede wszystkim należy: